RSS

In memorian: Peter ”Punk” Andersson

01 Maj

Så var det återigen dags för en memorian, och liksom i min förra så handlar det även denna gång om en person som har betytt oerhört mycket för sin genre.

Den här gången handlar det om den svenske punklegenden Peter ”Punk” Andersson ifrån Uppsala.

Den sista mars i år, alltså för lite mer än en månad sedan, gick han ur tiden.

Han betydde oerhört mycket för den svenska punk- och Oi!-scenen, t ex var han inblandad i många gigarrangemang.

Tyvärr fick han aldrig uppleva sin ålderdom. Han blev nämligen bara 41 år, och ryktes alltså ifrån jordelivet alldeles för tidigt. Dessutom dog han bara 19 dagar före sin födelsedag.

Men han kommer, precis som många andra musikpersonligheter, att fortsätta att betyda mycket för de som har kommit och som kommer efter honom.

Oftast är det ju så att personen blir ännu större efter sin död, så blev det ju med t ex Elvis Presley, och det kommer med all säkerhet att bli så med Peter ”Punk” också.

Han var allt, ja allt, som kan tänkas gå för den svenska punk- och Oi!-scenen och han var sig själv ända in i döden.

På det sättet är han också en förebild, för det är ju många som inte är sig själva.

En del hamnar väldigt snett, medan andra försöker visa vilka de är åt ”det bättre hållet”.

Men sådana människor lurar bara sig själva.

För min egen del så är jag mig själv helt och hållet, har varit det sedan slutet på högstadiet. Innan det var det väl lite sisådär, men å andra sidan är det ju få som är det när de är 9-12 år.

Men jag kan bara hoppas på att jag är det ända fram tills den dag jag dör precis som Peter ”Punk” var, även om han inte fick uppleva sin ålderdom.

Men om han hade fått göra det så hade han säkert varit likadan som han var när han var i medelåldern.

Det är ju som en kompis brukar säga till mig ibland:

-När du är så pass gammal att du bor på ålderdomshemmet så kommer du säkert då och då att plocka en gammal bergsprängare ifrån mitten på 80-talet, ta reulatorn, dra till Gubbholmen (ett känt suparställe här i Karlstad), sätta dig bland ungdomarna där och dra på bergsprängaren i bott så att det ekar både Oi! och vikingarock vida omkring, medan du berättar för dem hur det var på din tid.

-Med andra ord: Stackars de som jobbar på det ålderdomshem som du hamnar på, det kommer att bli en cirkus utan dess like, inte bara på detta sätt.

Det här kanske låter som ett skämt, men det ligger faktiskt lite sanning i det.

För jag känner mig inte gammal för fem öre, även om jag blir 41 i år. Men det är å andra sidan ingen ålder, när man är 90 år, ja, då kan man börja prata om ålder. Fast jag tror nog att jag kommer att ha ”gnistan” kvar så länge det går.

Men tillbaka till Peter ”Punk”.

Han var inte bara en legend inom svenska punk- och Oi!-krestar, utan han var också far och provokatör.

Han var en man av värld, och levde för punken.

Och han hade med all säkerhet fortsatt att göra det, om han inte så tragiskt hade ryckts bort.

Genom åren fick han många vänner på olika håll på grund utav sin personlighet, han var också en människa med värme och ett stort hjärta.

Det är en stor sorg för alla de som stod honom nära och för den svenska Oi!- och punkscenen att han är borta. Men var han än är nu så tar han sig säkert några järn, skålar och har roligt medans han tittar ner på mot sitt kära Uppsala och Sverige i största allmänhet.

Allt det här låter kanske som om jag kände honom. Det gjorde jag dock inte, men jag visste vem han var. Bl a hjälpte han ju Ultima Thule mycket, första gången jag hörde talas om honom var någon gång under 1990.

Jag anser mig ha rätt att skriva dessa ord utifrån min egen uppfattning och mitt intryck som jag fick av honom.

Om ni vill lämna någon minneskommentar till hans ära så kan ni göra det till detta inlägg, eller på följande adress: http://punkochoi.blogspot.com/search/label/Peter%20Punk .

Vila i frid, ”Punk”.

OBS! Kommentarer som har som syfte att svärta ner och smutskasta hans minne komer inte att publiceras.

Så om det nu är någon som tänker skicka en sådan kommentar så kan han eller hon bespara sig det.

 
2 kommentarer

Publicerat av på maj 1, 2009 i livsstil, media, Okategoriserade

 

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 svar till “In memorian: Peter ”Punk” Andersson

  1. Angelica Kobryn

    januari 15, 2012 at 12:16 f m

    Hej:)
    Vill tacka för alla fina ord du skriver om Peter:) Han är enormt saknad, även om han inte blev så gammal har han alltid sagt att han inte ville bli gammal;) det gör ont i hjärtat av att skriva om honom å veta att han aldrig kommer få se min dotter Stella å att hon aldrig kommer få äran att träffa honom:) Jag gör allt som står i min makt för att mina andra 2 barn ska komma ihåg honom och tyvärr är det bara 1 av de som verkligen kommer ihåg han:( MIN ÄLSKADE BROR ÄR BORTA FÖR EVIGT:( ///Angelica (lillasyster)

     
    • karpstryparn

      januari 22, 2012 at 8:18 e m

      Varsegod. Jo, jag vet hur det känns när man mister någon som står en väldigt nära.
      Men hoppas det blir bättre med dig och dina barn, även om man aldrig blir helt hel igen.
      *Kramar* från Karpstryparn

       

Kommentera

 
