RSS

Mina svar på frågorna i intervjun

02 Feb

Ni som har läst mitt inlägg från igår vet säkert vad det här inlägget ska handla om, för här publicerar jag nu mitt svarsmail till Elsa och Anna.

Varsegoda:

Hej, Elsa och Anna!

Okej, här kommer svaren på era frågor.

1. Vad jag är sorts skinhead? Jag skulle nog säga att jag var, och fortfarande är, oi-skin. Jag går inte klädd i skinheadkläder jämt längre eftersom jag nu har blivit 40 år, men oftast så gör jag det.

2. Speciella politiska åsikter? Jag är starkt nationalistisk (är dock inte nazist, som folk oftast tror att man är när man säger att man är nationalist), är emot både den borgeliga regeringen och vänsterblocket eftersom jag anser att båda två är emot vanliga människor och vill förstöra det svenska samhället, fast på olika sätt.
Den borgeliga regeringen, alltså alliansen, gör vad den kan för att förstöra levnadsstandarden för vanligt folk och göra livet så surt för dem som det bara går.
Socialdemokraterna och vänsterpartiet vill förstöra Sverige på ett annat sätt, nämligen genom att öka invandringen och flyktingströmmarna och därmed öka det mångkulturella samhället.
Jag är emot invandring och det mångkulturella samhället eftersom jag anser att nackdelarna med dessa två saker överstiger fördelarna med dem ganska rejält. Det är bara att ta en titt på vad som händer och ser ut i Sverige idag och hur det har blivit. Det säger sig självt att man inte kan ta in mängder med folk ifrån andra länder när vi t ex knappt har jobb åt svenskarna.

3. Vad jag tycker om att skinheads förknippas med nazism och rasism? Jag tycker att det är fullständigt fel och totalt förkastligt att skinheads förknippas med rasism och nazism, eftersom skinheadrörelsen inte är rasistisk eller nazistisk.
Men det är medias fel att det har blivit så här, det hela har börjat med att nazi-skins, alltså skinheads med nazistiska åsikter, spöade folk. Media ansåg då att alla skinheads är nazister och folk gick på detta, och fortfarande går de flesta människor på sånt här.

Det handlar helt enkelt om okunnighet och trångsynthet, både ifrån massmedia, politiker och vanligt folk.
Det finns skinheads som har blivit mördade för att de är skinheads, ett exempel på det var en svensk skinnskalle som hette Ronny Öhman och som mördades i Stockholm någon gång på 80-talet.
Visst, det finns skinheads som är rasister eller nazister men då ska man komma ihåg att det finns många olika sorters skinheads, det finns t ex skinheads som är emot rasism och nazism samt skinheads som är helt opolitiska, de sistnämnda kalla för s k orginalare.

Och visst, det har alltid ifrån 60-talet funnits lite rasism hos vissa skinheads trots att det fanns, och även idag finns, färgade skinheads. Det finns ju t ex koreanska skinheads och svarta skinheads, och inte bara vita som folk oftast tror.
Men det var först i början på 80-talet när nazismen kom in i skinheadrörelsen som nazi-skinsen uppkom, i alla fall i Sverige, innan dess fanns det ingen nazism i skinheadrörelsen.
Men man kan säga att det finns olika sorters rörelser i skinheadrörelsen, ett exempel på det är oi-rörelsen som mest består utav musik och som startades av en person vid namn Gary Bushell i slutet på 70-talet eller början på 80-talet, den rörelsen är opolitisk och varesig kommunistisk eller nazistisk, inte heller rasistisk.
Sedan har vi hammerskinrörelsen som startades 1987 i Dallas i USA, den rörelsen är nazistisk.
Detta var bara två exempel på olika rörelser i skinheadrörelsen, men det finns fler än så.

4. Varför jag blev skinhead? Jag blev skinhead på grund utav att jag var punkare innan, det var en naturlig övergång för mig. Är man punkare först så blir man oftast skinhead sedan. Punkare och skinheads har oftast lätt för att umgås eftersom de kommer ifrån samma bakgrund. Sedan har de liknande musiksmak, t ex oi och punk. Både skinheads och punkare är ju arbetarklass också.

5. ”Rörelse”? Nja, inte riktigt, för som jag sade så finns det olika sorters rörelser i skinheadrörelsen. Men om man ska sammanfatta hela kulturen så är det en rörelse, subkultur är dock ett bättre ord.

6. Speciell klädstil? Den vanligaste klädstilen är bomberjacka eller harringtonjacka med rutig skjorta med hängslen i någon färg till, samt jeans som är uppkavlade nertill, och svarta eller röda doctormartens-kängor eller svarta gettegrips-kängor, båda med stålhätta, med vita skosnören eller röda skonsnören.

7. Om vi har några bärande ideal? Ja, vi har arbetarklassidealen, men det är väl det enda, i alla fall i grunden. Det här med arbetarklassideal gäller för alla skinheads, oavsett om man är red-skin, nazi-skin, orginalare, oi-skin, sharp-skin m.m, eller vad man nu är.

Angående svara på frågorna: Varsegod, det var så lite så.

Om det är någonting mer som ni undrar över så får ni gärna kontakta mig via mail igen, ni har ju min adress nu.
Det vore också kul att få veta om hur erat skolarbete blev när resultatet var slut, jag misstänker att ni ska berätta om skinheads och skinheadkulturen inför hela klassen.

Skulle ni kunna skriva några rader till mig när allting är färdigt och tala om för mig hur det gick när ni framförde det? Det vore kul att få veta.

Mvh

Jag fick så småningom ett mail ifrån dem, där de skrev att de hade fått MVG av sin lärare för sitt skolarbete bl a på grund utav intervjun.

Alltid trevligt när man kan bidra till att ge en bättre och sann bild av någonting.

 
4 kommentarer

Publicerat av på februari 2, 2009 i media, orättvisor, politik, Skinheads

 

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 svar till “Mina svar på frågorna i intervjun

  1. Love

    februari 2, 2009 at 6:46 e m

    Jag måste säga att jag tyckte det var intressant att läsa detta och jag lärde mej faktiskt lite som jag inte redan visste! Så alltså har du nu bidragit med att jag lärt mej något nytt idag 🙂

     
    • karpstryparn

      februari 5, 2009 at 1:06 f m

      Tackar för den positiva kommentaren, alltid trevligt när man kan bidra till någonting bra.

       
  2. Piraten

    november 25, 2009 at 8:54 f m

    BRA SVARAT:

    Jag minns när Hasse Punk fick liknande frågor från några skolelever, på den tiden (1995) bulorna flyttat från Höder Dart till baracken på andra sida Fryshuset. Hasse följde den gamla tesen … ”Som man frågar får man svar”.

    Fryshusets ordförande på den tiden hette Lena Liljeroth. När Lena fick ett telefonsamtal från skolan, om att Hasses svar varit så oförskämda att de nästan varit kriminella, gick hon i taket och bannlyste Hasse från Fryshuset och dessutom hotade med att hoppa som ordförande var jag tvungen att ha ett samtal med henne om vådan att bannlysa folk.

    Det slutade med att Lena lugnade ner sig och gick med på att Hasse fick vara i skinnskallelokalen men inte i själva Fryshuset. Själv satt Lena kvar som ordförande tills det var dags för henne att gå vidare i livet. Idag är hon kulturminister 🙂

    Här har du lite skit från den förra Kristdemokraten, nu mer bara Pirat 🙂

    Nationalromantiker möter den gode fienden
    http://krakatuamannen.blogspot.com/2007/09/nationalromantiker-mter-den-gode.html

    Sthlm Skins på den tid det begav sig
    http://sniffaren.wordpress.com/sthlm-skins/

     
    • karpstryparn

      november 26, 2009 at 8:28 e m

      Svar till Piraten: Jo, jag minns lite grann om det där med Hasse Punk, det var lite rabalder. Men att Lena Liljeroth så småningom skulle bli kulturminister, ja, det trodde man ju aldrig.

      Tackar för länkarna, ska kolla in dem.

       

Kommentera

 
