RSS

Den dagen då hängbukssvin kan flyga del 4

12 Sep

Välkommna till den avslutande delen i serien ”Den dagen då hängbukssvin kan flyga” om polisens avskum, nämligen del 4.

I detta inlägg tänker jag ta upp en del saker och ting som har med polisers utbildning att göra.

Eftersom poliser ska representera lag och ordning så är det självklart väldigt viktigt att de utbildas på ett bra och rätt sätt, alltså att utbildningen innefattar allting som har med polisyrket att göra.

En utav de saker som poliser måste lära sig är att agera rätt i alla de situationer som kan tänkas uppstå, t ex i sådana där det är frågan om folk som bete’r sig lite konstigt. Orsaken till att en människa bete’r sig konstigt kan ju bero på nästan vad som helst.

Visst, ibland är det säkert svårt att veta vad orsaken är, men det rättfärdigar inte att man anser sig ha rätt att t ex misshandla någon som har diabetes med motiveringen att man trodde att personen var kraftigt berusad.

Men oavsett om en person är berusad eller inte så har inte polisen någon rätt att misshandla denne, för vad jag vet så gäller det som står i lagen även för poliser.

Ett sådant fall skedde för inte så länge sedan någon gång i år, det hela slutade med att personen dog. Polisen blev alltså ansvarig för en annan människas död, dödsorsaken var att personen inte fick något insulin.

Men visst, en polis kan ju aldrig göra något fel, i alla fall inte enligt en kompis till mig som jobbar som vakt åt ett vaktbolag här i Karlstad.

När jag ändå är inne på poliser som misshandlar folk så minns säkert de flesta den polispatrull som på 70-talet om nätterna åkte runt i Stockholm och plockade in knarkare och alkolister i piketbussen, pucklade på dem så mycket som det bara gick och sedan slängde av dem i någon gränd eller park.

Precis samma sak hände också i Karlstad på 80-talet, alltså poliser som åkte runt i stan på nätterna och spöade folk utan någon som helst orsak för att sedan dumpa av dem lite här och var i stan. Med all säkerhet förekommer sådant fortfarande på olika håll i Sverige.

Men tillbaka till det här med polisutbildningen.

Man kan lugnt säga att det är enorma brister i den och snart lär det ju bli ännu stolligare om säkerhetschefen Anders Eriksson får som han vill, nämligen det att poliser inte behöver kunna svenska eller inte är starka för fem öre.

Detta innebär att vi i så fall kommer att få se invandrare och dvärgar inom poliskåren som har vissa likheter med vandrande pinnar när det gäller kroppsmuskulaturen.

Och vem har respekt för en sådan person? Ja, inte jag i alla fall.

När det gäller själva polisutbildningen så är det alltså väldigt mycket som ska stämma, t ex hur man hanterar människor i olika situationer.

Ett mycket bra exempel på poliser som är kraftigt inkompetenta läste jag på SVT text-tv:s notiser den 4:e september.

Så här löd artikeln:

Polisen i Växsjö sprutade pepparsprej mot en kvinna som hade ett epilepsianfall. Händelsen har anmälts till justitieombudsmannen (JO). Kvinnan var ”orolig och svårbemästrad” när polis på plats beslutade att använda pepparsprej, rapporterar Smålandsnytt.

Men av någon konstig anledning så lades anmälan redan dagen efter ner.

Hmm, undrar om vissa poliser resonerar likadant när det gäller våldtäkter.

”Ja, kvinnan var orolig och svårbemästrad, därför var vi tvungna att lugna ner henne genom att använda våra batonger både mot hennes skalle och in mellan hennes ben och upp i underlivet. Men missförstå oss rätt, vårt enda syfte var att göra henne lugn.”

Visst, säkert. Och invandrare käkar spikskor till frukost varenda dag bara för att de ska kunna hävda att de har blivit lurade att köpa dålig mat. Säkert säkert…..Så dumma är inte ens de.

När det gäller poliser så visst, alla kan göra fel någon gång, men i fall där t ex diabetes och epilepsianfall är inblandade så FÅR INTE polisen göra fel!

Vad är det egentligen som de får lära sig på polishögskolan? Är det vilken färg som det ska vara på ketchupen till stripsen när man köper en QP Cheese-meny på Mc Donalds?

Eller får de lära sig hur man på bästa sätt ska slå en drill när man patrullerar för att det inte ska stänka allt för mycket?

Ja, man börjar ju undra…..

En sak är i alla fall fullständigt klar: Saker som tecken på symptom vid t ex insulinbrist eller epilepsianfall måste självklart ingå i utbildningen, samt att man ska veta hur man ska göra med en person som får sådant.

Annars är det ju käpprätt åt helvete, det är det ändå förresten.

Detta innebär naturligtvis inte att man måste ha jobbat som läkare i 30 år samt vara specialutbildad när det gäller världens alla sjukdomar, för om så vore fallet så skulle inte en enda jävel klara inträdeskraven till polishögskolan.

Men de flesta vanliga människor, t ex jag själv, brukar veta hur ett epilepsianfall ser ut. Personen ifråga ligger ner på marken och skakar kraftigt medans det rinner eller sprätter fradga ur hans eller hennes mun.

Nu är det dock så att det finns två sorters epilepsianfall, det som jag nu har beskrivit heter grand mall och är det våldsammaste anfallet. Det är också det som syns och märks tydligast.

Men det finns ett annat också, jag minns bara inte vad det heter men har för mig att det heter small mall eller något liknande. Jag minns i alla fall att det heter mall på slutet.

Det anfallet syns inte på samma sätt, eftersom det inte är våldsamt. Den person som får detta anfall står istället oftast helt stilla och stirrar framför sig. Anfallet pågår alltså mer inombords, så att säga, och syns inte lika tydligt som grand mall.

Nu undrar ni kanske hur jag kan veta allt det här?

Svaret är ganska enkelt: För ett antal år sedan gick jag en civilsamaritsutbildning eller en enklare sjukvårdsutbildning, den senare är dock inte på långa vägar tillräcklig för att jag skulle kunna jobba som sjukvårdare. Å andra sidan vill jag det inte heller.

Men eftersom jag och många andra vanliga människor känner till sådant här så borde ju också polisen göra det, vilket är väldigt uppenbart att de inte gör.

Och sådana människor ska upprätta lag och ordning. Vilket jävla skämt!

Kom nu bara ihåg en liten sak: Jag svartmålar inte alla poliser, utan bara de som missköter sig och utnyttjar sitt ämbete för att begå brott. Och det är väldigt många det, ändå har jag bara tagit upp några få exempel i denna serie.

Med dessa ord så avslutar jag nu serien om poliser som begår brott.

Jag får se vad nästa inlägg ska handla om, för det vet jag inte än. Men det kommer ni att märka, det lovar jag er.

Ta ta for now!

 

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

 
